دریم کچر چیست و فواید آن

 

دریم کچر چیست و فواید آن :دریم کچر (Dream Catcher) یک وسیله دست‌ساز قدیمی و بومی سرخپوستان است. همان طور که از نام این وسیله نیز می‌توان دریافت، درواقع به معنی وسیله‌ای است که رویاها را گیر می‌اندازد! یا به تعبیر ویکی پدیا، کابوس‌گیر. دریم‌کچرها، در زبان‌های مختلف معادلات جالبی دارند.

 

در زبان اوجیبیایی، به عنوان اولین کسانی که این وسیله را ساخته‌اند، به این وسیله، عنکبوت (asabikeshiinh) یا دام خواب (bawaajige nagwaagan) گفته می‌شود.ما در سری های قبل از بی هوش درباره گردنبند دریم کچر و فواید آن به طور  کلی  صحبت کردیم . حال میخوایم درباره دریم کچر چیست و فواید آن  به صورت کامل در مطالب مرتبط هنر دست با شما همراه باشیم.

 

 

دریم کچر چیست و فواید آن

 

 

دریم کچر عنکبوت

 

شاید شما هم جزو افرادی باشید که خواب‌ شبانه سختی دارید. تاکنون برای این‌که بهتر بخوابید و از شر کابوس‌ها رهایی پیدا کنید، چه کرده‌اید؟ احتمالا اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید اصلا کابوس چیست و چرا کابوس می‌بینید! یا شاید هم در مورد نحوه رهایی از شر این کابوس‌ها مطالعه کرده باشید و در بین این مطالعات، با برخی توصیه‌های عجیب و غریب هم روبه‌رو شده باشید.

 

مثلا این‌که، توصیه شده باشد از دریم کچر استفاده کنید! چه جالب!! یک وسیله دست‌ساز سرخپوستی چطور می‌تواند کابوس‌های شبانه را از خواب شما بیرون کند؟ در این مقاله قصد داریم به چیستی این دریم‌کچرها بپردازیم و نحوه ساخت آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

 

 

دریم کچر چیست؟

 

یک وسیله دست‌ساز قدیمی و بومی سرخپوستان است. همان طور که از نام این وسیله نیز می‌توان دریافت، دریم کچر (Dream Catcher) به معنی چیزی است که رویاها را گیر می‌اندازد! یا به تعبیر ویکی پدیا، کابوس‌گیر. دریم کچرها، در زبان‌های مختلف معادلات جالبی دارند.

 

در زبان اوجیبیایی، به عنوان اولین کسانی که دریم کچرها را ساخته‌اند، به دریم کچرها عنکبوت (asabikeshiinh) یا دام خواب (bawaajige nagwaagan) گفته می‌شود. وجه تسمیه دریم کچرها به عنوان عنکبوت، احتمالا شکل ظاهری این وسیله‌های دست‌ساز است. دام خواب نیز به گونه‌ای روی همان عبارت دریم کچر یا کابوس‌گیر تاکید می‌کند.

 

 

دریم کچر چیست و فواید آن

دریم کچر چیست و فواید آن

 

 

در حالت کلی، دریم کچرها حلقه‌های ساده‌ای از جنس بید هستند که با استفاده از نخ، تارهایی به شکل تار عنکبوت دور آن ساخته می‌شوند. همان چیزی که باعث شده است اوجیبیایی‌ها اسم عنکبوت را روی این وسیله بگذارند. پس با یک حلقه چوبی طرفیم که دورش را به صورت تارهای عنکبوت بافته‌اند و به آن، اشیای شخصی، گاه معنی‌دار و مقدسی همچون پر و مهره آویزان کرده‌اند.

 

 

دریم کچرها، در کنار آرامش خاطری که خواه واقعی و خواه صرفا تلقینی به شما می‌دهند، می‌توانند جنبه تزئینی و دکوری هم داشته باشند. به ویژه اگر جزو افرادی باشید که به دکوریجات سنتی و بومی علاقه نشان می‌دهید، این وسیله‌ها می‌توانند نقش پررنگی در دکوراسیون اتاق‌ خواب شما ایفا کنند.

 

بخصوص  که خودتان هم می‌توانید آن‌ها را در خانه و با استفاده از وسایلی بسیار ساده و پیش پا افتاده درست کنید. در ادامه، آموزش ساخت دریم کچر را نیز خواهیم داشت.

 

دریم کچر چیست و فواید آن

 

 

تاریخچه دریم کچرها

 

با وجود این‌که استفاده از دریم کچرها، اکنون در میان ملل مختلف و حتی همین ایران خودمان رایج است، اما منشا اولیه آن برمی‌گردد به سرخپوستان اوجیبیایی. این ابزارهای بومی و دست‌ساز، در اصل ساخت دست بومیان آمریکای جنوبی هستند و حتی در دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز به عنوان سمبل بومیان این منطقه معرفی شده‌اند.

 

پس از دهه ۱۹۷۰ میلادی، نام دریم کچر در رسانه‌ها نیز مطرح شد و باعث شد تا این دست سازه‌های زیبا و پر طرفدار، دیگر از آن حالت بومی خود خارج شوند. به طوری که در دهه ۱۹۸۰ میلادی، دریم کچرها را به عنوان صنایع دستی بومی و به شدت پرطرفدار آمریکایی می‌بینم و از دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد، آن‌ها را در قالب بازارهایی بسیار پرطرفدار مشاهده می‌کنیم که از سراسر جهان خریدار دارند و پایشان به اقصی نقاط جهان باز شده است.

 

البته، دریم کچرهایی که در مناطق مختلف جهان امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اندکی با نوع اولیه و تاریخی آن، که توسط سرخپوستان اوجیبیایی معرفی شده بود تفاوت دارند. امروز این ابزارها دارای تنوع طرح و رنگ، شکل ظاهری و حتی متریال بالایی هستند و گاه دیگر به غیر از جنبه تزئینی، از جنبه متافیزیکی آن‌ها خبری نیست.

 

دریم کچرها

 

 

افسانه‌های بومی پیرامون دریم کچرها

 

مردمان سروزمین‌های آمریکای جنوبی، این دریم کچرها را با استدلال‌ها و عقاید خاصی می‌ساخته‌اند. آن‌ها معتقد بودند که دایره مورد استفاده در ساخت دریم کچرها، در واقع همان چرخه زندگی است. بر اساس افسانه‌های کهن، این دایره برای برخی از بومیان آمریکایی حکم خورشید، به عنوان منبع انرژی و روشنی جهان، زمین به عنوان زادگاه و مهد انسان و ماه، به عنوان چراغی در قعر تاریکی شب – زمانی که جسم مرگ را تجربه می‌کند و در تاریکی مطلق فرو می‌رود – را دارد. شبکه تارها و نخ‌هایی که به هم بافته شده‌اند، همان شبکه زندگی هستند.

 

در نهایت، پرها و تزئیناتی که از این دریم کچرها آویزان هستند، همان خلق و خو و خصوصاتی هستند که پدران و مادران دوست دارند در فرزندان‌شان ببینند. به عنوان مثال، عقاب نماد شجاعت و غرور است و وقتی پرهای یک عقاب توسط پدر و مادری از انتهای دریم کچر اتاق کودک پسر آویزان می‌شود، به این معنی است که والدین دوست دارند پسرشان به عظمت و شجاعت عقاب باشد. به همین تریتب، استفاده از یک دریم کچر که با پرهای جغد تزئین شده است، روی گهواره نوزادان دختر نیز می‌تواند به معنی امید به باهوشی و دانایی این نوزادان باشد.

 

دریم کچر چیست و فواید آن

 

 

البته، این تنها بخشی از افسانه‌ها و باورهایی است که در خصوص دریم کچرها وجود دارد. برخی از بومیان آمریکایی، معتقد هستند استفاده از دریم کچرها باعث می‌شود کابوس‌های شبانه شما، توسط این دریم کچرها که از در و دیوارهای اتاق آویزان شده‌اند، جذب شده، در انتهای پرها و تزئینات آویزان شده به دریم کچر به دام می‌افتند و با طلوع دوباره خورشید، نور آفتاب در روشنایی روز، تمام این کابوس‌ها را گرفته و به دست فراموشی می‌سپارد.

 

به لحاظ علمی نیز برخی از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از دریم کچر، می‌تواند تا حدودی به رهایی از کابوس‌های شبانه کمک کند. علی‌رغم این‌که دانشمندان به تاثیر حلقه و پرها و آثار متافیزیکی آن‌ها اعتقادی ندارند، اما استفاده از دریم کچرها را به نوعی مشابه استفاده از دارونماها معرفی می‌کنند. درست همان‌طور که شما ممکن است با خوردن یک دارونما، به دلیل تلقین، دردتان تسکین پیدا کند، در صورت اعتقاد به این دست‌سازه‌های زیبا هم ممکن است خواب بهتری را تجربه کنید.

 

 

دریم کچر چیست و فواید آن

 

به لحاظ علمی نیز برخی از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از دریم کچر، می‌تواند تا حدودی به رهایی از کابوس‌های شبانه کمک کند. علی‌رغم این‌که دانشمندان به تاثیر حلقه و پرها و آثار متافیزیکی آن‌ها اعتقادی ندارند، اما استفاده از دریم کچرها را به نوعی مشابه استفاده از دارونماها معرفی می‌کنند.

 

درست همان‌طور که شما ممکن است با خوردن یک دارونما، به دلیل تلقین، دردتان تسکین پیدا کند، در صورت اعتقاد به این دست‌سازه‌های زیبا هم ممکن است خواب بهتری را تجربه کنید.

 

دریم کچرها

 

 

افسانه‌های بومی پیرامون دریم کچرها

 

فواید گردنبند دریم کچر

 

فواید گردنبند دریم کچر

فواید گردنبند دریم کچر